Vietnam, Cambodja en Thailand

4 december 2014 - Krabi, Thailand

Het is alweer bijna 2 maanden geleden dat we wat op het blog hebben geschreven. Nu zitten we in Krabi, in het zuidwesten van Thailand en morgen (5 Dec) vliegen we naar Australie. We beginnen bij het begin:

Vietnam

Hanoi

Na Hong Kong dachten we dat we genoeg waren opgeladen om de rest van Zuid Oost Azie af te reizen. We wisten niet wat we konden verwachten van Hanoi en achteraf zijn we er telang blijven hangen. Het is een super chaotische stad waar zoveel scooters de straten domineren, dat je geen straat te veel wilt oversteken. Ook de stoepen zijn er smal en staan vaak vol geparkeerde scooters zodat je vaak over de straat moet lopen. Altijd opletten, niet een heel relaxed sfeertje. Toch kregen we hier ook de eerste mooie kanten te zien: Drakendansen, heel lekker eten, eten op straat (op hele kleine krukjes) en de families op scooters (6 is het record!). Hier begonnen we ons ook verder te verdiepen in de heftige geschiedenis van Vietnam. Na het bezoek van een oude gevangenis, een historie museum en veel lezen op internet, begonnen we pas goed te realiseren hoe de afgelopen eeuw voor de vietnamezen moest zijn geweest.

Hue

Hue staat beschreven als de culturele stad van Vietnam. Na een nachttrein vanuit Hanoi kwamen we voor de middag aan. Het is geen mooie stad, maar het ligt aan de parfum rivier en heeft veel geschiedenis rondom. Hue ligt net ten Zuiden van de oude Noord/Zuid grens. Daarom is weinig van de stad oud en weinig sfeer. We zijn hier met een boottocht (woonbootje van een gezin) langs verschillende (Hele mooie) tombes geweest van oude keizerrijken. Vanaf de kade reden we met de scooter het binnenland in waar je overal tempels, tombes en graven om je heen zag. De oude tombes waren zeer indrukwekkend, maar overal zag je er de kogelgaten van de oorlog. Daarna hebben we de pagoda bezocht waar de monnik vandaan kwam die zichzelf in brand stak als protest in Ho Chi Minh. Je ziet in Hue de mooie geschiedenis van van Vietnam, maar de kogelgaten en graven laten je telkens zien dat dit communistisch, trots land, een zware tijd heeft gehad.

Hoi An

De trip naar Hoi An was minder leuk, maar dat maakte het stadje meer dan goed door zijn oude kern en leuke ambachtelijke winkeltjes. Van Hue naar Hoi An zijn we per bus gereisd, alleen bleek het een ligbus te zijn en te vol. Dus moesten we 5 uur in het gangpad zitten. In Hoi An zijn we uiteindelijk 2 weken gebleven, het had een mooi strand en we sliepen op een fijne plek tussen rivier en zee. We hebben hier pakken op maat laten maken wat ook heel leuk is, omdat je alles mag samenstellen/kiezen. Ook de vele leerwinkels hadden zoveel mooi spul dat we met moeite niks hebben gehaald. Hoi An is echt een aanrader in Vietnam, de sfeer, de mensen, het eten, top!

Vung Tau

We zijn naar Vung Tau gegaan omdat een vriend van ons, (Thijs v. Mourik), daar lag met het schip waarop hij werkt. Het was fijn om weer een bekend gezicht te zien en te spreken. We hadden afgesproken in de Red Parrot (klinkt al fout), op aanraden van een collega van T.v.M. Na een paar biertjes zijn we binnen gaan zitten en realiseerden we dat we in een stripclub/hoerentent zaten. Maar omdat het zo gezellig was maakte dat niet uit. Vung Tau is een typisch communistische badplaats voor het volk, met veel typische posters, vlaggen en gebouwen. Grote, simpele gebouwen en parken. Oude vervallen boulevard en een zee vol vuil (Luiers, afval, fruitresten). Niet de moeite voor een tourist,maar zeker voor een vriend. Na 3 nachten namen we weer afscheid en gingen we opweg naar Cambodja.

Cambodja

Binnen 1 dag zijn we vanuit Vung Tau met eerst een taxi en daarna een bus naar Phnom Penh gereden, de hoofdstad van Cambodja. Bij de grensovergang werden fotos en vingerafdrukken genomen, maar alles ging soepel. Cambodja is net als Vietnam een land met een heftige geschiedenis, nog niet zolang geleden. Tijdens het Pol Pot regime van de rode Kmer is 1/3 van de bevolking vermoord, wat opvalt, want meer dan 80% is jonger dan 40 en 50% jonger dan 20. We hadden ons goed verdiept en voorbereid, maar bij een bezoek aan de killingfields gaat alle logica verloren. En dan te lezen dat Pol Pot, de verantwoordelijke, geen straf heeft gekregen en nog werd gesteund door de VS, ook na dat bekend was dat hij op grote schaal massamoord heeft uitgevoerd...  Je vraagt je ook af bij oudere mensen (boven de 40), wat zei ervan hebben meegemaakt en waarom zei wel nog leven. Het land doet nog wel communnistisch aan, maar minder dan Vietnam en China.

Phnom Penh

In Phnom Penh hadden we een leuke hostel op een mooie locatie in de buurt van de Mekong rivier. Cambodja is het land van de tuk-tuks, en we zijn dan ook zo richting de killingfields gereden. Het was hard aan het regenen met kuilen in de weg waar vrachtwagens in vast kwamen te zitten. Aangekomen bij de killingfields kregen we een headset waarmee we door het gebied werden geloodst. Emotioneel en rationeel heel moeilijk te begrijpen. Wat opvalt is dat de mensen zo eerlijk en aardig zijn, de liefste mensen van Azie.

De laatste dag in Phnom Penh was het koningsdag, wat uitgebreid gevierd werd met een volle boulevard, veel mooi vuurwerk en veel gedans. Na 3 nachten zijn we doorgereisd met een klein busje naar Battambang in het Zuid-Westen van Cambodja:

Battambang

Hier hadden we een mooi, toscaans en ruime guesthouse iets buiten het stadje. Het is meer een dorp, met een mooie omgeving, veel natuur en oude tempels. Dit is een plek waar je zonder drukte cambodja op zijn best ziet. Tijdens een dagtocht met een tuktuk (25 euro voor een hele dag), zijn we op afgelegen weggetjes gekomen met hier en daar een huisje waar kinderen actief gingen zwaaien en lachen. Ook de weinige verkopers lieten je gewoon rustig kijken zonder op te dringen. Heel anders dan in Vietnam en China.De tempels bezoek je als enige toerist en dat maakt het extra mooi. Als je avondeten bestelde bij onze guesthouse sprong er gelijk iemand op de scooter om het te halen in de stad en omdat ze geen engels spraken kreeg je soms een biertje i.p.v. een fles water. Maar dat was niet erg;). Na weer 3 nachten vertrokken we met een bootje richting Siem Reap, de stad van Ankor Wat.

Siemreap

De boottocht duurde 6-7 uur en was geweldig. We konden op het dak zitten en zo genieten van het uitzicht. Via een riviertje en smalle watertjes waar je de takken moet ontwijken zijn we aangekomen zo een 15km van siemreap. Daar met een tuktuk naar ons nieuwe Guesthouse gebracht welke weer heel erg mooi en goedkoop was. Siemreap is bekend vanwege een enorm tempelcomplex (De grootste op aarde). Wanneer je een week uittrekt zou het net genoeg moeten zijn om alle tempels te zien. Wij kozen voor 1 dag met een tuktuk die je van tempel naar tempel bracht en zo ook nog genoeg tempels ziet. Het gebied beslaat de grote van Manhatthan en is zo groot dat je er ook vaak in je eentje rondloopt. We zijn tot zonsondergang in de tempels gebleven, wat een magische, mystiereuze  sfeer geeft. Na weer 3 nachten zijn we op het vliegtuig gestapt (Cambodia air), om via Bangkok naar Krabi te vliegen.

Thailand

Wat we van Thailand gezien hebben was geweldig. Door de leuke verhalen van Susi en Peer hebben we besloten om een gedeelte van hun reis na te doen, waaronder Koh Libong en Koh lanta, in de meest Zuidelijke provincie van Thailand. Dit was een geweldige ervaring voor ons en heeft ons ook heel erg goed gedaan.

Krabi Town

Een uitvalbasis voor de vele eilanden, het was dan ook touristisch en toen wij er waren nog drukker, omdat er ook een full-moon feest bezig was. Hier hebben we vervoer en slaapplekken geregeld voor onze eerste eiland-trip. Er is een enorme keus aan eilandjes, wij hebben gekozen voor een rustig eilandje met een bamboe hutje op het strand. We hadden zoveel zin om even de rust op te zoeken na twee maanden Azie, dus gingen we voor twee weken naar Koh Libong.

Ko Libong

Aangekomen bij ons hutje bleken we bijna de enige te zijn van het resort. We hadden op de heenweg een Duitse meid ontmoet die in haar eentje ook voor een paar nachten zo een hutje had. Het klikte goed en gingen bijna altijd samen eten, biertjes drinken en overdag activiteiten doen. Zo zijn we met een bootje op zoek geweest naar Dudongs (een soort zeekoeien), en hadden het geluk ze ook te zien. Ook zijn we naar een grot geweest aan de zee waar we doorheen hebben gezwommen en zo uitkwamen op een oud piratenstrandje, helemaal afgesloten door steile wanden en alleen te bereiken via de grot. Heel erg mooi om te zien! We zijn ook bij andere eilanden gaan snorkelen, wat soms best spannend was, want sommige visjes gaan aan je knagen en blijven je achterna zwemmen.

Het hutje zelf was super, alhoewel er wel een enorme spin woonde. Na 2 dagen kwam hanne erachter dat er een grote bijennest in het dak van ons hutje zat, maar ik vond dat niet zo eng. Toen we het de volgende dag zeiden zei een oud vrouwtje met slecht engels: Dangerous! Dangerous!, we werden gelijk geevacueerd en zo kregen we een ander hutje. Het bleken geen bijen te zijn, maar Aziatische hornets, die zeer giftig zijn en dodelijk, vooral als ze met zen allen aanvallen. Gelukkig verhuisd.. en we dachten af te zijn van die spin.. Maar de grote zus woonde dus in het nieuwe huisje.

De mensen van het resort waren heel erg aardig en vooral relaxed. De barman was zo trots op alles wat hij maakte en praatte ook heel langzaam en was gewoon tevreden over alles. Vooral de eerste dagen hebben we veel vis gegeten. Ik heb 3 dagen achter elkaar Snapper gegeten en Hanne heelveel Gambas. Voorderest hebben we op het eiland veel gelezen, gezwommen en gezellig gezeten met de mensen die nieuw op het eiland kwamen. Het is daar een paradijs, zonder de luxe van een resort, maar juist door het kleinschalige was het fijn om hier 2 weken te zitten.

Ko Lanta

Vanuit Kolibong zijn we met een ferry naar Koh Lanta gevaren. Dit is een groter, touristischer eiland waar meer leven is en veel meer te doen. We hadden gelijk een scooter gehuurd voor heel de week en zo zijn we dan ook elke dag op pad gegaan. Zo hebben we afgelegen sprookjes plekken gevonden zoals een steigertje in de zee in een baai. Ook hebben we een grotwandeling gemaakt die in nederland verboden zou zijn. Handen, voeten en billen nodig om overal tussendoor te kruipen wat soms maar net past om dan uit te komen in ruimtes vol vleermuizen, enorme grotspinnen en andere gekke beesten. Je komt eruit alsof je in een modderbad bent geweest.

We hebben hier ook gedouched onder een waterval en veel boswandelingen gemaakt. Ook zijn we de mangroves in geweest, waar de aapjes aan boord springen en om je heen zwemmen!. Omdat we het Aziatische eten een beetje zat werden hebben we hier veel Grieks avondgegeten en Duits ontbeten.

Na Kolanta zijn we teruggereisd naar Krabi waar we morgen op het vliegtuig stappen naar Australie. Na drie maanden Azie hebben we heelveel zin in een wat westers land. De eerste week hebben we een eigen appartementje (Via airbnb) waar we op zoek gaan naar een camper voor de 3 volgende maanden. In Australie ontmoeten we ook weer vele bekenden, zoals Jan en Rein, Tom, een vriendin van Hanne en misschien nog een andere vriend van mij. Ook moeten we ergens kerst vieren en met oud en nieuw zijn we in Sydney. Hopelijk is het niet een te lang stuk geworden, we hopen dat jullie een beetje mee kunnen genieten en het is een feit dat wij al veel vrienden en familie beginnen te missen.

Veel liefs,

Hanne & Thijs

1. Oma Mien:
    4 december 2014
    Lieve Hanne en Thijs, Ik heb genoten van jullie reisverslag door Azie. Wat zien jullie toch veel bijzondere dingen.Het is een echte droomreis. Geniet er maar heel erg van en ik wens jullie ook een heerlijke tijd in Australie. Dank je wel voor het reisverslag. Liefs, Oma Mien
  2. Robbert:
    Thijs en Hanne,
    Leuk om weer wat te lezen over jullie trip! Ik ben ervan overtuigd dat jullie heel veel mooie dingen zien en meemaken ;)
    Enjoy!
  3. Trees en Aad:
    4 december 2014
    Hoi Hanne en Thijs.., wat leuk om weer jullie verslag te lezen. En wat weer een mooie belevenissen. Ik kan me voorstellen dat jullie erg uitzien naar de komst van Jan en Rein.
    Wij hebben het hier in Zuid Afrika ook erg naar ons zin met Lien en Sjaak. We zijn nu in Stellenbosch, waar we een nachtje over blijven in een B&B. Een foto meesturen lukt nu niet... Jammer. Heel veel groetjes van ons en tot "schrijfs".....
  4. Lieske:
    4 december 2014
    Super leuk om weer te lezen!
    Ik kan wel begrijpen dat jullie toe zijn aan de Westerse wereld, ghehe.

Heel veel liefs en geniet ervan!!
  5. Jan:
    7 december 2014
    Geeft niet Thijs & Hanne, heb het wel in drie keer moeten lezen.
    Heel erg leuke foto's, zie jullie Australië. Gr. Jan