China

3 oktober 2014 - Hanoi, Vietnam

We zijn gisteren aangekomen in Hanoi na een 2 uur durende vlucht vanuit Hong Kong en zitten midden in het oude centrum. Eindelijk hebben we tijd en een fatsoenlijke computer om ons blog over China te schrijven. En er valt veel over te schrijven want we kunnen het zelf nauwelijks bevatten hoeveel we al hebben gedaan en gezien.

De cultuur:
Het woord cultuurschok is zeker de eerste dagen in China waar. Eerst zie je de rare, vieze en voor ons assiociale gewoontes van de mensen op straat: Hard roggelen, boeren en scheten, mannen die hun t-shirt omhoog dragen, voordringen en geen rekening met elkaar houden waren de eerste indrukken van China. Na een paar dagen waren we hier wel aan gewend en begonnen we de mooie kanten te zien. Als je een beetje moeite deed om contact te zoeken, of door alleen maar blij te kijken, kwam er vaak een glimlach voor terug. Ook zijn we meerdere keren gevraagd of we op de foto wilden (vaak ook ongevraagd), waarbij de grote camera's tevoorschijn kwamen. In Shanghai raakten we in gesprek met een oude man van eind de 80, die vertelde over zijn leven in China. Hij kon goed engels voor zijn leeftijd en hij vertelde dan ook dat hij vroeger Chemicus was en daardoor 20 jaar onterecht in de gevangis heeft gezeten. Tijdens de culturele revolutie waren wetenschappers en 'slimme' mensen namelijk gevaarlijk omdat ze buiten het boekje om konden denken, en vaak connecties hadden in het buitenland. We vonden het een indrukwekkend gesprek, ook het gedeelte dat hij op zoek was naar een nieuwe vrouw en zijn liefdesgedicht al klaar had liggen, opgerold in zijn tas, die hij met trots aan ons voorlas. In de nachttrein kwamen we vaak in gesprek met kamergenoten die heel geinterreseerd in ons waren en wij in hun. Ze leerden ons hoe je echt met stokjes moet eten en lieten trots foto's en filmpjes van hun kleinkinderen zien. Een oudere vrouw liet ons zien wat voor dansje ze elke avond deed voor het slapen gaan.(zie video) Ook komt het vaak voor dat de mensen chinees door blijven praten met een glimlach (vooral ouderen), ook al laat je weten dat je er geen woord van verstaat. Kinderen zie je vaak overdag met Opa en Oma een rondje lopen. Vaak 1 kind en geen broers of zusjes.

Onze route tot nu toe samengevat:

Beijing:
Een enorme, chaotische, niet-westerse stad. De Verboden stad, Temple of Heaven, Plein van de vrede, drukke metro's en bussen, de Chinese muur, een Kungfu Show, gefietst en een eerste indruk van de Chinese cultuur.

Xi'An:
Een nog chaotischere stad met smalle stoepen en lekkere Dumlings (Gevulde deegpakketjes). We zijn hier een ronde over de oude stadsmuur gefietst en daarna ben ik (Thijs) flink ziek geweest met 39,5 graden koorts. We zijn dezelfde avond naar het ziekenhuis gegaan via een lift van een oud studiegenootje van Rose Mary (onze gids). We hoefden hem niks te betalen omdat we geen Japanners waren :p (Die mogen ze niet). Daar bleek dat ik een kleine longontsteking had en kreeg antibiotica voor 10 dagen. Binnen 1,5 uur hadden ze bloed geprikt, rontgenfoto's laten maken, anti-allergie testen gedaan en mijn medicijnen gegeven, voor in totaal 35 euro. Ongelofelijk!
Het terracota leger hebben we hierdoor helaas moeten missen :(

Shanghai:
Het financiele centrum van China. Enorme wolkenkrabbers, mensen in pak en genoeg westers eten en drinken. Avonds zijn we met een boot de rivier op geweest om de mooie skyline te zien. Het is echt een wereldstad, waar ongelofelijk veel te doen is. Vanuit een wolkenkrabber zie je pas echt hoe groot de stad is. We zijn ook naar een acrobatenshow geweest. Dat was echt ongelofelijk! (als je op google zoekt: acrobat show shanghai, dan zie je wat indrukken)

Ping An Village:
Een bergdorpje tussen de rijstvelden. Hier waren we aan toe na de drukke miljoenensteden. Het was niet echt toeristisch, dat kwam waarschijnlijk door de pittige klim omhoog (Er komen geen auto's). Vanuit ons hotelkamer hadden we een prachtig uitzicht over de rijstvelden. We hebben hier een lange wandeltocht gemaakt en enorm genoten van het lokale eten.

Yangshou:
Hele mooie natuur (Karstgebergte), toeristisch, een dorp vergeleken met de andere steden en veel kraampjes om af te dingen. We hebben hier een tocht gemaakt over de rivier de Li, op een bamboe bootje, met een wat te enthousiast schreeuwende schipper. Het was een heerlijke tocht, behalve dan de watervallen waar hij als enige half dwars vanaf ging. Ook hebben we hier een fietstocht gemaakt naar de 'Moonhill' en daarna een ijskoude modderbad genomen in een donkere grot diep onder de grond. Het klonk leuker dan dat het was, we voelden ons echt vies erna!

Hong Kong:
Na de 4e nachttrein in China zijn we tevoet de grens met Hong Kong overgegaan. De controle was hier heel streng en het duurde ook lang voordat we verder mochten. Eenmaal in ons hotel aangekomen gingen we met de groep naar de lightshow kijken boven de HK Skyline. De show viel een beetje tegen, maar het uitzicht was geweldig. Daarna via de chinese Wall of Fame (Met o.a. Jet Li, Bruce lee en ChuckyChan) naar een Pub gelopen om daar afscheidt te nemen van onze groep. Na 18 dagen China hadden we best een goede band opgebouwd en gingen we ook maar door tot we echt niet meer konden. De voorspelde kater kwam en we hadden dan ook moeite om uit te checken en ons nieuwe gueshouse (Hostel) op te zoeken. Omdat ruimte in HK nogal een probleem is zijn alle kamers extreem klein. Zo hadden we een kamer waar alleen een bed in paste en een douche/wc/wasbak in 1. Wat ook opvalt is dat de bedden een stuk korter zijn, dus ik lig vaak met mijn voeten buiten het bed, maar prima voor Hanne. De volgende dag zijn we naar Ocean Park gegaan. Dit is een enorm pretpark/dierentuin, gelegen op een heuvel aan het water. We hebben hier onze ogen uitgekeken. Zo zagen we enorme kwallen, roggen en haaien, de chinese steur en nog veel andere onbekende vissen. Het hoogtepunt waren de panda's, waarvan er 1 heerlijk tevreden zat te eten. Tussendoor nog een paar achtbanen gepakt waarna we naar de pinguins, zeeleeuwen en zeehondjes gingen. Nooit geweten dat we zo konden genieten van een pretpark.

De laatste paar dagen in HK zagen we de demonstraties opeens van dichtbij. Ook spraken we een jongen (die werkte in de koffiezaak waar we een paar keer zijn wezen ontbijten) die net terugkwam van de demonstraties en er vol trots over vertelde. Hij zei: It's time! (voor democratie) en ging na het werk even bijslapen om weer verder te demonstreren. Wijzelf hebben totaal geen last gehad van de demonstraties, maar zijn wel goed het nieuws blijven volgen.

De laatste dagen zijn we nog naar Victoria Peak geweest en hebben een enorme Boedda bezocht. Deze was van brons en goud, 34 meter hoog en stond op een hoge heuvel. Heel indrukwekkend, maar wel toeristisch. Het was namelijk een nationale vrije dag voor heel China.

Na de Boedda hebben we een enorm lekkere Burger gegeten en zijn richting bed gegaan om de volgende dag op het vliegtuig te stappen richting Hanoi, waar we nu zitten. Hier is het nog chaotischer door alle scooters die uit elke hoek tevoorschijn schieten. Oversteken alleen al is een kunst op zich. We zagen vanmiddag al een aanrijding, maar het is hier gewoon vallen en opstaan. We hebben al veel aardige vietnamezen gesproken en gaan dit weekend Hanoi verder verkennen, waarna we maandag met een nachttrein richting Hue gaan. Dan komen we aardig in de buurt van de zee en hopelijk een wat rustiger gedeelte van deze Aziatische reis, na al die miljoenensteden.

Hopelijk is alles goed leesbaar, lieve groetjes en veel liefs,

Hanne en Thijs

(Exc. voor spelfouten en de dubbele puntjes, dit toetsenbord werkt niet zoals in NL en er zit geen spellingscontrole op)

1. Susi:
    3 oktober 2014
    Wat een mooie reis tot nu toe.Wij genieten met jullie mee,maar dat weten jullie natuurlijk al. Fijn om alles even zo te kunnen lezen ,het was zo veel wat jullie al gedaan en gezien hebben.
    Spreek jullie morgen,dikke kus mama/Susi
  2. Thijs vM:
    4 oktober 2014
    Wat een super gaaf verhaal Hanne en Thijs! Beetje jaloers ben ik wel hoor! En hoe kant ook anders dan dat de panda beer zit te eten XD
    Heel veel plezier daar en misschien zien we elkaar in Vietnam!
    Grts, Thijs vM
  3. Liza:
    4 oktober 2014
    Wat leuk om te lezen! Ongeloofelijk dat jullie eigenlijk maar net weg zijn en al zo veel hebben gezien. Hopelijk komen er nog veel meer van zulke geweldige verhalen. XXX Liza
  4. Myrthe:
    4 oktober 2014
    Heel leuk om jullie zo te volgen! Wat een hoop indrukken zeg. Heel veel plezier :)
    Liefs Myrthe
  5. Robbert:
    5 oktober 2014
    mooie verhalen thijs en hanne!
  6. Tom (shave):
    7 oktober 2014
    Goed verhaal jongens! schieten jullie wel een beetje op? down under is nog een end weg ;)
  7. Nicolàs:
    10 oktober 2014
    Hoi Thijs en Hanne,

heel bijzonder wat jullie aan het doen zijn, geniet ervan! Leuke spin wel, en dan dat dansje... helemaal geweldig! Een goede reis verder, we kijken uit naar jullie verhalen.

groetjes,
    Ria en Nicolàs
  8. Joop koopman:
    30 oktober 2014
    lieve hanne en thijs, wij zitten nu lekker met rein te eten en natuurlijk ook een beetje te borrelen. rein heeft jullie blog geïnstalleerd op de computer dus nu kunnen wij ook lekker mee gaan leuteren op de blog. hoe gaat het met jullie?
  9. Jacqueline Visbeen:
    24 november 2014
    hallo lieve Hanne en Thijs, wat hebben jullie het geweldig. Ben wel benieuwd naar de volgende verhalen, foto's en video's van jullie. Zal wel met de wifi te maken hebben, op zo'n bijna onbewoond bounty-eiland. Geniet er van, dan doen wij dat op afstand. Dikke kus, lien